Nederland is en blijft een ondernemersland. Ook in de wereld van de fashion is dit goed waarneembaar; steeds meer Nederlanders beginnen succesvolle merken op het gebied van mode en/of lifestyle. Zo ook de twee merken die in dit artikel uitgelicht worden. Deze merken richten zich op de herenmode en zijn beide opgericht door jonge, Nederlandse mannen. In dit artikel ontdekken we het verhaal achter deze merken.
Black bananas: de urbane gorilla op koers naar triomf
Black Bananas, gericht op jonge, trendbewuste mensen tussen de 18 en 35 jaar die van urban en sportieve kleding houden, werd opgericht door de energieke Wesley Balnikker. Het merk biedt een breed assortiment, waaronder hoodies, caps, T-shirts en hun iconische transformer jackets. De populariteit van Black Bananas steeg enorm toen een bekendheid een jas van het merk droeg tijdens een groot muziekevenement. Met verkooppunten in meer dan 150 winkels in Nederland en andere Europese landen zoals Duitsland en België, maakt het merk effectief gebruik van sociale media en influencers die goed aansluiten bij hun doelgroep, zoals rappers en voetballers. Onder leiding van Balnikker ambieert Black Bananas verdere expansie in Europa, en met zijn groeiende aanhang en voortdurende innovaties in urban fashion is het duidelijk dat dit merk nog lang niet uitgesproken is.
Alles wat er niet is kun je zelf maken
‘’Is het er niet? Dan maak ik het toch zelf?’’ was het motto van de oprichter van het merk Quotrell. De oprichter van het merk was op zoek naar comfortabele herenkleding en wilde hierbij niet inleveren op de mooie look. Hij vond dat kleding voor mannen óf comfortabel was, óf er goed uitzag, en dat er in Nederland te weinig aanbod was van kleding die aan beide eisen voldeed. Na zijn carrière bij het leger, richtte hij daarom zijn eigen kledinglijn op onder de naam Quotrell. De kleding is geïnspireerd op zijn tijd bij het leger, maar ook uit de bijzondere band die Amsterdam en New York met elkaar hebben. Dit kenmerkt zich in de unieke mix van de typische New Yorkse stijl met een Amsterdams randje. Het merk richt zich tegenwoordig op zowel mannen als vrouwen die zelfverzekerd zijn en graag trendy, casual kleding dragen.